Šis Hyundai automobilis sagādāja pārsteigumu Iltalehti testā – 2,7 l degvielas patēriņa noslēpums ir vienkāršā pedāļa izmantošanas nianse
Teemu Granström, Iltalehti
Iltalehti Hyundai IONIQ Hybrid automobili testēja, apbraucot apkārt Baltijas jūrai, tā veicot 3600 kilometru attālumu un šķērsojot septiņu valstu teritorijas. Lielākais pārsteigums braucienā laikā izrādījās ar automobili sasniedzamais nelielais degvielas patēriņš. Priekšstats, kāds pastāvēja par tradicionālu hibrīdautomobili ar nelielu 1,56 kWh gaitas akumulatoru lika gaidīt ievērojami lielākus degvielas patēriņa rādītājus, taču ar šo automobili bija iespējams sasniegt arī vidējo degvielas patēriņu, kas bija mazāks par 3 l/100 km.
Hyundai solītais kopējais degvielas patēriņš IONIQ Hybrid automobilim ir 3 l/100 km. Pēc nelielas vingrināšanās automobiļa vadīšanā, šādus radītājus bija iespējams sasniegt arī reālajā dzīvē. Bez agrākas IONIQ Hybrid vadīšanas pieredzes no Tallinas sāktais testa brauciens jau pēc pirmo piecsimt kilometru pārvarēšanas apliecināja to, ka ar automobili ekonomiski ir iespējams braukt arī bez iepriekšējas pieredzes. Pēc pirmajiem etapiem automobiļa uzrādītais degvielas patēriņš bija 3,8 l/100 km. Pēc pirmajiem veiktajiem kilometriem šis patēriņš lēni sāka samazināties par vairākām desmitdaļām.
Izšķiroša ir akseleratora pedāļa lietošanas maniere
Hyundai paņēmiens neliela degvielas patēriņa sasniegšanai ir IONIQ pludlīnijas forma, eleganti funkcionējoša piedziņa ar sešpakāpju divsajūgu pārnesumkārbu, kā arī ārkārtīgi efektīva akumulatoru uzlāde. Patēriņu lielā mērā ietekmē arī autovadītāja braukšanas stils. Svarīgākais mūsu apgūtais triks bija salīdzinoši strauja vajadzīgā ātruma sasniegšana, tai sekojoša akseleratora pedāļa pilnīga atlaišana, un – pēc iekšdedzes dzinēja izslēgšanās – akseleratora pedāļa spiešana tikai tādā apmērā, kas nodrošina vajadzīgā ātruma saglabāšanu. Ja pēc ātruma uzņemšanas akseleratora pedāli atlaiž tikai nedaudz, daudzos gadījumos iekšdedzes dzinējs turpina darboties ātruma uzturēšanas nolūkā. Tātad automobilim ar akseleratora pedāļa palīdzību ir jānorāda, ka tagad ir pienācis laiks pārvietoties, izmantojot tikai elektroenerģiju. Automobilim nav atsevišķa, ar pogu ieslēdzama elektrorežīma.
Mērinstrumentu panelis ir digitāls un viegli nolasāms.
Neskatoties uz gaitas akumulatora nelielo ietilpību, vajadzīgo ātrumu, izmantojot tikai elektroenerģiju, IONIQ spēj uzturēt līdz pat apmēram 130 km/h. Protams, lielāks braukšanas ātrums palielina arī gaisa pretestību, un tādēļ akumulatora nodrošinātās elektroenerģijas pietiek īsākai distancei. Akumulatora uzlādes līmenis ir redzams mērinstrumentu paneļa labajā pusē, turklāt ir jāizceļ arī efektīvā akumulatora lādēšana ar bremzēšanas laikā atgūtās enerģijas palīdzību. Akumulatora uzlādes līmenis reti nokrītas zem vienas trešdaļas atzīmes.
Līdzīgi kā ar akseleratora pedāli var ietekmēt automobiļa darbību, arī ar bremzes pedāļa palīdzību ir iespējams ietekmēt to, cik intensīva ir enerģijas atgūšana bremzēšanas laikā. Par enerģijas patēriņu informē īpašs rādītājs, un, pārvietojoties pilsētai un apdzīvotai vietai piemērotā ātrumā, pēc akseleratora pedāļa atlaišanas, enerģijas patēriņa mērierīce enerģijas uzkrāšanu un gaitas palēnināšanu attēlo ar diviem “stabiņiem”. Ja automobiļa pārvietošanās laikā riteņi vēl griežas un viegli pieskarsieties bremzes pedālim, bremzēšana ar dzinēju pastiprināsies viena “stabiņa” apmērā.
Braucot ar hibrīdautomobili, svarīgāku lomu iegūst rīcības prognozēšana, jo spēcīgas, pēdējā brīdī veiktas bremzēšanas gadījumā, visu pieejamo enerģiju vairs nav iespējams uzkrāt. Vislabāk akumulatoru uzlādē ilgstoša un viegla bremzēšana.
IONIQ plūdlīniju forma palīdz nodrošināt nelielu enerģijas patēriņu. Automobiļa forma tomēr nav pārmērīgi samazinājusi automobiļa ietilpību.
Dānijas pilsētā Koldingā nolēmām izmēģināt, cik nelielu patēriņu ar automobili varētu sasniegt, braucot reālos pilsētas un apdzīvotas vietas apstākļos. Somijas vasaras apstākļiem tipiskajā 19 grādu temperatūrā kondicionieri varēja izslēgt, taču riteņu rites pretestību nedaudz palielināja neliels smidzinošs lietus. Pēc apmēram desmit kilometru nobraukšanas vidējais uzrādītais automobiļa degvielas patēriņš bija 2,8 l/100 km, un akumulators bija uzlādēts 50 % apmērā. Tādējādi reālais degvielas patēriņš simts kilometru nobraukšanai bija krietni mazāks par ražotāja solītajiem 3,4 litriem.
Nolēmām tādu pašu teksta braucienu atkārtot arī Somijā, dodoties no Espo Karamalmi uz Helsinku Pasilu. Šajā 13,7 km garajā braucienā degvielas patēriņš bija 2,7 l/100 km, lai arī braukšana notika arī pa Turku maģistrāli, uz kuras atļautais braukšanas ātrums ir 100 km/h.
Hyundai IONIQ Hybrid – tehniskie dati
Dzinēji: 1,6 GDI benzīna dzinējs (105 ZS) un elektromotors (43,5 ZS)
Pārnesumkārba: 6 pārnesumu DCT automātiskā pārnesumkārba:
Hibrīdsistēmas maksimālā kopējā jauda: 141 ZS
Hibrīdsistēmas maksimālais kopējais griezes moments: 265 Nm
Gaitas akumulatora ietilpība: 1,56 kWh
Bagāžas nodalījuma tilpums parastajā sēdekļu stāvoklī: 443 litri
Degvielas tvertnes tilpums: 45 litri
Kopējais degvielas patēriņš: 3,4 litri/100 km
Kopējie CO2 izmeši: 79 g/km
Paātrinājums 0-100 km/h: 10,8 sekundes